AJAK- ÉS SZÁJPADHASADÉK
TÁPLÁLÁS
KEZELÉS, TENNIVALÓK
LOGOPÉDIA
HASZNOS INFORMÁCIÓK
TÖRTÉNETEK, KÉPEK
ADMINISZTRÁCIÓ
   
   
 
 
 
 
 
 
 
 
BELPS
felhasznli nv:
jelsz:


DOGFUGGOK.HU
HASADÉK - FÓRUM - Beszédfejlődés

Jelenleg nem vagy belépve a rendszerbe,
így nem tudsz hozzászólni a témákhoz!


Cím: 1
Írta: Hatvanti
Feladva:2006-01-05 22:25:00
Sorszám: #17
szia Edit!
Kata lányomnak Pierre Robin szindrómája van, neki Hirschberg professzor zárta a lágy- és keményszájpad hasadékát másfél éves korában. Előtte mi nem jártunk logopédiára, a gyakorlatokat kb. 2-2,5 éves korában kezdtük el, játékos formában, fújás, szívás, nyelvmozgatások stb. Ezek szinte napi szintű gyakorlatok voltak, megpróbáltam beleépíteni a napi rendbe. Azután heti 1, majd heti 2 alkalommal jártunk magánlogopédushoz, illetve az óvodában is heti 2x foglalkozik vele logopédus. 2005. júliusban Münsterben volt egy korrekciós műtét, azóta is heti 1-2 alkalom magánlogopédia, illetve eddig az oviban heti 1 foglalkozás volt, most kezdi ismét a heti kettőt. Ezenkívül itthon is próbálunk vele gyakorolni + sokat mozog, tornázik, beszél, ami segíti a beszédfejlődést. Kata már minden hangot ismer, de nem mondhatnám, hogy nem orrhangzós, illetve kiszökik az orrán a levegő, ezért nem ejti tisztán a megfelelő hangokat. Ezt gyakoroljuk! Ha bármi kérdésed van, írj, szívesen válaszolok!
Hatvani Timi

Cím: 1
Írta: Edit
Feladva:2006-01-02 21:44:00
Sorszám: #16
Sziasztok!
Hatvani Timitől szeretném kérdezni mivel az én fiam is 5,5 éves hogy keményszájpad zárás elött milyen rendszerességgel, hova stb. jártak logopédiára.Fiamnak a Madarász k.ban volt két mütéte most fogszabályzót visel /de azt hiszem a fogszabályzója nem tökéletes/majd ez után lenne a keményszájpad mütéte.Mi is szeretnénk Februárban a Kelen kórházba eljutni.Kérlek válaszolj.Edit

Cím: 1
Írta: Brigi
Feladva:2005-08-31 21:41:00
Sorszám: #15
Igy későn írva le a miesetünket. Nekünk kemény és lágyszájpadhasadékunk van még nem volt meg a műtét, és Niki rendesen tud ggicsélni, és hangosan röhögni.

Cím: 1
Írta: Weda
Feladva:2005-06-26 21:32:00
Sorszám: #14
Szia Szilvi!
Nekünk ilyen hang nélküli nevetés nem volt, legalábbis nem emlékszem. Viszont olyan igazi gurgulázós nevetés sem.
Amíg a lágyszájpadot nem műtik meg, addig az nem működik és ez a gőgícsélést is befolyásolja.
szia
Weda

Cím: 1
Írta: Hatvani Tímea
Feladva:2005-06-22 19:20:00
Sorszám: #13
Sziasztok,
rendszeresen olvasom a hozzászólásokat, telefonon is tartom több szülővel a kapcsolatot, csak ritkán írok, hiszen nálunk Kata már 5,5 éves és egy kicsit más problémáink vannak már, hasonlóan Emese fiához, Attikához. Mi már megjártuk azt az utat, ami remélhetőleg rátok nem vár, hiszen a kinti műtéti technikával a beszédhiba előfordulása minimálisra csökkenthető. Nektek a beszédfejlődés még biztosan nem központi kérdés, hiszen sokan még előtte álltok. Viszont ha én visszagondolok az elmúlt 5,5 évre, akkor talán az az időszak volt a legnehezebb, amikor a kislányom ráébredt arra, hogy ő más mint a többi, másként beszél, csúfolták és ezt nem értette, ezt meg kellett neki magyarázni, lelkileg erre fel kellett készíteni.
Örülök, hogy Éva, minden jól sikerült nálatok, és a többieknek is, akik már túl vannak a műtéten, jó lenne, ha nem kellene nektek az általunk végigjárt logopédiai kálváriát végigcsinálnotok. Izgulok Emese fiáért is, nekünk is hasonló műtétünk lesz, mint Attilának.
Szívesen válaszolok bármilyen kérdésre, ha érdekel benneteket egy "idősebb" gyermek "tapasztaltabb" anyukájának a véleménye. Pl. Mi kiskanállal és hagyományos cumisüveggel ettünk, a cumira én vágtam hatalmas lyukat. Az itthoni műtét 1,5 éves korában volt, onnantól kezdve viszon már csak kiskanalas táplálás volt. Már kétszer volt tubusműtétünk is. Logopédiai gyakrlatokban is tudok tanácsot adni.
Összehasaonlítva bennünket, akit itthon műtöttek és a münsterben műtött gyermekek beszédfejlődését, azt tanácsolom, hogy aki teheti, ragadja meg a lehetőséget és válassza a gyermekének a legjobbat.
Timi

Cím: 1
Írta: Zolnainé Szilvi
Feladva:2005-06-22 01:08:00
Sorszám: #12
Sziasztok!
Egy kicsikét meg vagyok ijedve. Mostanában figyeltem fel a következő jelenségre Esztinél: mikor jókedvében nevet (inkább kacag) nem jön ki hang a torkán. Normális dolog ez? Gőgicsél, sikongat, sír, de amikor kacag akkor semmi hang nem jön ki a torkán. Hallani is hall rendesen - legalább is eddig - már figyel a nevére, de inkább csak az Eszti-re. Tudtok valamit, hogy miért is lehet ez? A válaszokat előre is köszönöm!
Szilvi

Cím: 1
Írta: Weda
Feladva:2005-06-21 14:44:00
Sorszám: #11
Brigi!
Ezt a cikket találtam a Babapatikában az átlagos beszédfejlődésről és arról, hogy mit jelent ha késik a beszéd.
Andrissal ha megyünk vissza a logopédushoz, majd lehet hogy kérek még anyagot, hogy mire figyeljünk, mi segíthet nekik.
A cikk alapjában most azt mondom (személyes elfogult vélemény), hogy Andrisnál, ha később is indult, most a szintjének megfelelően beszél,
kb két hete kezdett ragokat használni, először a tárgy rag "t", most már szinte mindent:
Milyen a kezed?
Meggyes.
Mit kérsz?
Vizet, Kubut pohárban.
Menjünk! (eddig csak "menni" volt)
stb.
Az biztos hogy a gagyogás nem volt olyan gazdag, mint az öccséé.
Íme a cikk, majd a weboldalra is kiteszem:

"MIÉRT NEM BESZÉL?
A szülők gyakran kétségbeesnek, ha gyermekük beszédfejlődése a kortársaihoz képest késik. A lemaradásnak számos oka lehet, akár még betegség is állhat a háttérben. De bármi is legyen a hátráltató tényező, szeretettel, türelemmel forduljanak a kicsik felé.

Az egészséges beszédfejlődésű kisbaba 3 hónapos koráig csak sírási hangokat hallat, gőgicsél. 3-6 hónapos kora között megjelennek azok a biológiailag vezérelt, reflexszerű megnyilvánulások, amelyekkel örömöt fejeznek ki. A babának tetszik a saját hangja, ezért ismételgeti azokat. Ezek tehát komfortérzést jelentő hangok.

KÖRNYEZETHEZ SIMULVA
A 6-12 hónapos csecsemő már nem véletlenszerű hangokat ad, hanem strukturált, szótagszerű hangkapcsolatokat, összerendezett mozgásokkal. Ezekben a szótagkapcsolatokban – kezdetben – erős kontraszt érvényesül (zárt mássalhangzó, pl. „b” és nyitott magánhangzó, pl. „a” váltakozik: „babababa”). Végül ezek egyre inkább hasonlóvá válnak a környezet hangmegnyilvánulásaihoz, mert kiesnek belőle azok a hangok, amelyek a környezet hangjai között nem szerepelnek.

RENDEZŐELV
A 8 hónapos csecsemő gagyogásában már felismerhető az anyanyelv. Egy-másfél éves kora körül a hosszú szótagsorok lerövidülnek; a baba többnyire1-2 szótagú produkciókat hoz létre. Egy-egy szó ekkor többet jelent, mint maga a jelentése, hiszen erősen függ a szituációtól, amelyben elhangzik. Ekkor a gyermek még utánzással tanulja a nyelvet.
Másfél-két éves korban megjelenik egyfajta rendezőelv a gyermeki beszédben. Már megpróbál szerkezeteket kifejezni, de még nem toldalékolja a szavakat, inkább távirati stílusban beszél, de már dallama van a beszédnek.
Két-két és fél évesen már tudja jelölni a nyelvtani viszonyokat a beszédben, beszédfejlődése a grammatikus korszakba lép.
Két és fél-három éves korban megjelennek az összetett mondatok.
Az egészséges fejlődésmenetet mutató hároméves gyermek már rendelkezik anyanyelvének alapnyelvtanával, az utánzási fázist felváltja nála a nyelvi szabályok elsajátításának szakasza.

HORMONOK, GÉNEK, INGEREK
A beszédzavarok közül talán az egyik legfeltűnőbb a szülő számára, ha a gyermeke beszédfejlődése késik a kortársaihoz képest.
A nyelvsajátítás menete, szintje, fejlődési üteme ugyanakkor egyénenként változó lehet.
A fiúk például általában nehezebben, későbben kezdenek el beszélni (a magasabb tesztoszteron hormonszint jelenléte is kiválthatja ezt, a kutatások szerint).
A beszédfejlődés késésének oka lehet örökletes (apai ágon kétszer erősebb, maga a beszédzavar fiúknál kétszer gyakoribb, mint lányoknál). Kialakulhat beszédfejlődési elmaradás környezeti tényezők, elhanyagoltság, beszédet nem ösztönző ingerszegény környezet hatására.

FIGYELEMHIÁNY
Megkéshet a beszéd azoknál a gyermekeknél is, ahol a családban kevesebb lehetőség van „gyakorolni a beszédet”, pl. több nagyobb testvér mellett, de az iker vagy a korban közel álló gyermekek is kevesebbet beszélnek. Ennek oka, hogy kevesebb négyszemközti figyelem jut rájuk attól a személytől, akitől éppen a beszédet sajátítják el. A probléma kialakulhat általános mozgásos ügyetlenség talaján is.

HA BETEGSÉG AZ OK
A beszédfejlődés késésének oka lehet értelmi elmaradás – értelmi fogyatékos gyermekeknél rendszerint csak hároméves kor után indul el a beszéd. Okozhatja a beszédfejlődés késését nagyothallás is.
„Fülfolyós” gyermekeknél bizonyítottan gyakrabban késik a beszéd. Ezért, ha a gyermek 2,5 évesen még nem beszél, érdemes hallásvizsgálatot végezni. A szájpadhasadékos gyermekeknél is általában fél évvel elmarad a folyamat.

DAJKANYELVEN
Beszédfejlődési elmaradás esetén már a gyermek gagyogása is késhet. Kevesebbet gagyog és az is sivár, egyhangú, nem változatos. Gyakran elmarad az utánzó korszak. Jellemző, hogy az első szavak időben megjelennek, majd ezután a folyamat leáll, és csak hároméves kor után folytatódik újra. A gyermek 4-5 évesen még csak a kétéves ép beszéd szintjén áll. A csöppség inkább mutogatással fejezi ki magát.
Szókincse nagyon lassan fejlődik és úgynevezett dajkanyelvi kifejezésmódot használ, például kutya=vau, óra=tik-tak, alszik=tente.
Cselekvéseket is inkább hangutánzó szavakkal vagy funkcióval nevez meg, pl. üt=bumm!. A hangutánzó szavak használata hároméves korra eltűnik. Jellemző a szócsonkítás, szótöredékek használata; a gyermek csak a szavak első vagy utolsó szótagját ejti, pl. autó=tó, villamos=vi.
A gyermek gyakran beszél távirati stílusban: főnevet és igét egymás mellé rak, kapcsolat, ragozás nélkül. Toldalékokat nem vagy nem helyesen használ, pl. a kutya eszik=vau nyam-nyami.
Jellemző lehet, hogy ugyanaz a kifejezés más szituációban mást is jelenthet, pl. nyam-nyami=sezik, éhes, étel, főz. Mindezek mellett sérülhet a beszéd formai oldala is: makacs pöszeség, később hadarás, dadogás is felléphet.

NE SIETTESSÜK!
A környezet ösztönző ingerei fontosan a beszédelsajátítás zavartalanságában. Csak a felnőttel való állandó, szeretetteljes kapcsolat segítheti elő az ép beszédfejlődést.
Ugyanakkor a beszédet nem szabad erőltetni, siettetni, mert ezzel a gyermek beszédkedvét törjük le. Az állandó javítgatással – a beszédfejlődés korai szakaszában – elbátortalaníthatjuk a gyermeket.
Sok verset, mesét olvassunk, amely a gyermek szókincsét is bővíti, és a nyelvtani szerkezetek gyakorlását is segíti. Nélkülözhetetlen a jó beszédpélda, fontos, hogy a környezet érthetően, tisztán beszéljen, és lehetőleg ne használjon dajkanyelvi kifejezéseket."

BABA PATIKA 2005. június
Kiss Andrea, Logopédus

szia
Weda

Cím: 1
Írta: Brigi
Feladva:2005-06-18 18:49:00
Sorszám: #10
Sziasztok!

Nekem az lenne a kérdésem, hogy az ilyen gyerekekeknél a beszéd az hogy kezdődik meg?

Cím: 1
Írta: Laura
Feladva:2005-06-17 22:46:00
Sorszám: #9
Szia Emese!

A szájpadmegrövidülés szintén együtt járhat a hasadékkal! A fiamnak mondta azt az orvos hogy mivel Pier-roben szekvens (ami kis ajkat jelent) gyakra ha nincs is hasadék szájpadrövidülést okoz! A férjem is Pier-roben-es de nem volt hasadéka, csak nagyonminimális szájpadrövidülése. Sajnos semmi több információt nem tudunk az ő fejlődéséről mert a szülei már nem élnek, ezért is olyan nehéz a mi dolgunk!!!

Laura

Cím: 1
Írta: Emese
Feladva:2005-06-12 19:23:00
Sorszám: #8
Sziasztok!

Úgy érzem keveset írtam Attila beszédéről, csak mindig a beszédhibával vagyok elfoglalva és hogy a műtét nem sikerült.Ennek ellenére Attila 2 éves kora óta nagyon sokat fejlődött. Sokat fejlesztettük az izmokat, különböző gyakorlatokkal amiket már ti is leírtatok, és akkoriban szoktunk rá a szivószállas ivásra, és a mai napig így iszik.Ez nagyon sokat segít mindenkinek ajánlom. Attila egyáltalán nem volt orrhangzós, csilingelő volt a hangja mint egy kislánynak.
Eleinte nagyon magánhangzós volt a beszéde, csupa eaáé mássalhangzóból is csak az n, ny, l semmi több. Három évesen a rendszeres logopédiát megkezdtük, ami egy héten 3 x 1 óra és sokat fejlődött, mert ma már kitudja mondani a többi mássalhangzó is. Kivéve az sz,r, ty, gy. Egy éve már a k és a g hang is meg van. Gyönyörüen tudja mondani,a p betüvel a szavakat és minden mássalhangzóval, ha lassan kiszótagolva mondja. Ott tartunk, hogy minden mássalhangzóhoz tudja,kötni az összes magánhangzót is. Egy nagy baj van vele, hogy ha gyorsan beszél magyaráz, akkor elharapja a szavakat, nem mondja ki a hangokat egymás után és ettől lesz érthetetlen a beszéde.Most február 3.-án kivették a garatmanduláját és azóta keményen orrhangzós lett, nem tudom mi köze van hozzá de sokat változott rosszabb lett a beszéde.
Szerintem a garatszűkitő műtét nélkül is fejlődik a gyerek, csak lassúbb a fejlődés.
A logopédusunk a Trenovszky Zsuzsika mondta, hogy akkor indul meg a fejlődés mikor maga a gyerek rájönn, hogy milyen ügyes és ki tud mondani szavakat. De ez nagyon sok gyakorlással jönn, ami nagyon unalmas egy ilyen kisgyereknek, hiszen minden nap ugyanazokat kell elismételni. Pl. a k. hangot úgy tanultuk be, hogy folyton ismételni kellett ezeket:
akka, ákká, ekke, ékké, ikki, okkó, ökkö, ukku, ükkü és ezek különböző variációja. Szóval ez rémes egy négyéves gyereknek, de azt kell mondjam hogy rögződött a k hang.
Soha nem tudom hogy hol a határ, mert nem akarom elvenni a gyerekkorát, hiszen van annyi minden,pl.- ul a sok betegség és orvoshoz járás, ami más gyereknek nem nyomorítja így az életét, de hasznára van és csinálni kell.
Nálunk nagyon lassú a javulás, de javul, ami nagyon fontos.
Attilával nagyon nagy feltünést kelltünk orvosi rendelőkben, vásárlásnál, mert nagyon szeret beszélni és elég hangos, beszédhibásan beszél, de beszél a drágám, szinte folyamatosan. Sokszor észreveszem a sajnálkozó tekinteteket és még meg is kérdezik, hogy hány éves, mert nem beszél rendesen, talán még azt hiszik más baj is van...
De én nagyon örülök, hogy beszél még ha hibásan is, de mondja folyamatosan, amikor tudom segítek neki kijavítom, de nem lehet állandóan, mert begurul. Inkább hagyom, hiszen így is gyakorol, mert folyton beszél.Ez is csak a szakkönyvekben van, hogy rögtön ki kell javítani, nem lehet állandóan javítgatni, mert elvesszük a kedvét, volt ilyen és visszahúzódó lett és azt mondta nem tud beszélni. Hát én ezt nem akarom, inkább hagyom hogy mondja. Lehet hogy rosszul csinálom, de talán most a műtét után jobban fog tudni beszélni, ezért ne is erőltetem.

Emese


<<< előző
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
következő >>>

AZ EGYESÜLET I FÓRUM I HÍREK I KAPCSOLAT I REGISZTRÁCIÓ I IMPRESSZUM
HASADEK.HU - Mosolyogj bátran!
Közhasznú egyesület a magyar ajak- és szájpadhasadékos gyerekekért.
***
Copyright hasadek.hu. Minden jog fentartva ©2005.
A portál készítője és üzemeltetője az Inverse Hungary Kft.

www.inverse.hu